La
Inimi de Carmen Gheorghe, ed. Libris, Brașov, 2017
Cămările
inimii
Adriana
Marcu
Noul
roman al lui Carmen Gheorghe, „La Inimi”, pulseaza asemenea unui cord. Are ritm,
sensibilitate, energie, poftă de viață. Este un roman de dragoste care se
desfășoară pe mai multe fire roșii: iubirea-regăsire dintre Carla și Slavi,
iubirea-fascinație față de orașul Brașov, iubirea-magie față de cafea.
Titlul
romanului pare a indica un loc/un local – poate fi Brașovul străbătut de cele
două personaje pe străduțele cunoscute sau mai puțin cunoscute, poate fi casa
în care vor locui Carla și Slavi, poate fi oricare dintre localurile în care
cei doi se întâlnesc și își cresc iubirea din frici, neîmpliniri, nesiguranțe
și speranță.
Totuși,
„La Inimi” este mai mult de atât. Este un loc eliberat de spațialitate, în care
timpul a încremenit, un loc ce pare suspendat asemenea unei bule de aer,
formată din amintiri/rememorări/proiecții: „poveste de iubire cu bucle, noduri
și tot felul de rotocoale” (p. 12). „La inimi”
este, totodată, un corp care iese din propria corporalitate pentru a ajunge la
esențe, la sentimente/emoții/trăiri autentice: „o entitate sau o stare sau ceva
care te ține strâns într-o bulă elastică, prietenoasă, în care nu mai simți
timpul, ești fără corp, o frumusețe fără corp, ești ieșit din tine, plutești ca
o petală, ai niște piciorușe întinse înapoi, și cu veșmintele fluturând te
susții în aer cu mâinile întinse, diafan, fără greutate, masă, inerție, aerul
trece prin tine, peste tine […]” (p.5-6). Astfel,
romanul „La Inimi” urmărește o metamorfoză a locurilor/corpurilor în „momente
de inimă” (p.43) sau în „stările acum” – stări
în care anumite trăiri sunt percepute în profunzime sau stări în care Carla
pare a se transpune, a se transfigura pentru a simți un moment deplin: „ea e
chiar dealul alb sub norii negri, conturați pe fundal, este iluminarea ce aduce
ușurătatea resimțiă de corp, în cap, în inimă.” (p. 152).
În partea a doua a romanului, ea devine Slavi, firul nevăzut al iubirii ajutând
la realizarea transferului. Alteori, Carla devine, la nivel imaginar, băiețelul
cu fesul roșu care prinde viață din ceașca de cafea Julius Meinl, copilul lui
Julius Meinl, soția acestuia, devine însuși Julius Meinl prin incursiunile în
gândurile afaceristului.
La
nivel structural, romanul este conceput ca două inimi ce se armonizează, bat la
unison. Cele două capitole, Carla și Slavi, au fiecare câte patru subcapitole
care ar putea corespunde cămărilor inimii (două atrii x2, două ventricule x2). Cele
două inimi se completează reciproc:
dacă primul capitol este format din frici și întrebări, al doilea – din bucurii
și o viață nouă. În primul, ritmul este mai lent, frazele curg, au o cadență
așezată, în al doilea, ritmul se accelerează, tonul este vioi, grăbit, ca și
când timpul nu ar mai avea răbdare cu personajele sau ca și când viața s-ar
cere a fi trăită de la un punct încolo, mai mult decât a fi scrisă.
Regăsim
forme de inimi la tot pasul – în gardul de la piscină, desene pe nisip, în
perne, turtă dulce; frumusețea Carlei este asemănată cu o „inimă plină”, iar
ritmul pașilor mici cu „niște bătăi de inimă”. Pe degetul inelar al Carlei
apare o inimă – un inel-grefă care simbolizează acomodarea la nivel celular cu
celălalt, perceput până la un punct asemenea unui corp străin. Spre deosebire
de iubirea-tatuaj din romanul de debut al lui Carmen Gheorghe, aplicată din
exterior, la nivel epidermic, iubirea-grefă este acceptată din interior
asemenea unui organ vital fără de care noul organism nu ar putea funcționa. Iubirea-grefă
sau iubirea-regăsire constituie ocheanul spre interior al naratoarei.
Orașul-personaj
Brașov este numit de Slavi „orașul sufletului meu”, alteori este asemănat cu un
suflet în așteptare, asemenea atâtor suflete care așteaptă să găsească ceva/pe
cineva. Orașul are un destin al lui, o hartă populată de alte destine: Cetate,
După Ziduri, Centrul Vechi, Piața Sfatului, Sub Tâmpa, Schei, case, curți,
bolți, terase, baruri și cupluri, oameni care par fără inimi, fără sentimente,
fără legături. În această categorie se regăsește cuplul M&M prin care
naratoarea realizează o radiografie a cuplurilor zilelor noastre (p.188-189).
Destinul
orașului se intersectează cu al personajelor principale și invers. Astfel,
corpurile celor doi, proiectate deasupra orașului, eliberate de străzi, case,
drumuri, întâlniri, gânduri, emoții, se ridică „cu heliul serilor de vară din
orașul sufletului, să plutească peste Tâmpa, peste Belvedere, peste Livada
Poștei, corpurile aninate sub nori […]” (p. 62).
Aroma
cafelei Julius Meinl, al patrulea personaj, învăluie în magie romanul, povestea
de iubire și orașul Brașov. Regăsim ritualul cafelei, ghicitul în cafea (p. 186) sau sacralitatea ascunsă în profan: „Cafeaua
prăjită miroase ca Dumnezeu când coboară pe pământ, e inconfundabil, are o
delicatețe nemuritoare” (p. 225).
„La
Inimi” este o incursiune în stările, evoluția, împlinirea unei iubiri mature a
doi oameni obosiți, împachetați în dezamăgiri (căsătorii anterioare) și temeri
(de bătrânețe, de pierderea iubirii, de a fi părăsit, de boală), dar care
reușesc să se bucure împreună, să își audă inimile bătând unul pentru altul (vezi
scrisorile și bilețelele lor, listele – din care reiese recunoștința că s-au
întâlnit, că li s-a mai dat o șansă la iubire), să se retragă din lume și să
regăsească bucuriile simple: „cărau luna uriașă la curte” (p. 289).
Romanul
respiră feminitate prin sensibilitate, dulcegării, referințe culturale,
alunecări în imaginar, flecăreală, profunzimi, emoții puternice - plânsul tăcut
al Carlei în mijlocul unei conversații banale la terasa de la Mc Donald’s sau
un moment de liniște transfigurat („Pe geamul din bucătărie intră tăcut mărul
trist cu tot cortegiul de coajă noduroasă și speranțe cărnoase.” - p. 167).
Voi
semnala și câteva scăpări ale autoarei: apare la un moment dat o serie de
personaje feminine care se anunță interesante: Mihaela, Laura, G., Vivienne,
Simona, dar, din păcate, nu mai aflăm nimic despre ele; la un moment dat,
naratoarea realizează o analiză minuțioasă a unor cărți și filme, care pare pur
demonstrativă; de asemenea, în subcapitolul „Carla își pune întrebări”, în
cadrul unui dialog imaginar cu cititoarele, Carla – autoare de romane, își
autoanalizează volumele publicate, se explică, punctează ceea ce a vrut să
transmită. Desigur, în acest punct, se poate trasa un alt fir roșu către
romanul autobiografic. Aș elimina tușele prea evidente în această direcție,
lăsând persionajele să aibă o viață a
lor.
La
o analiză a romanului de debut al lui Carmen Gheorghe, Tatuaj pe glezna stângă, semnalam analogia iubirii și a scrisului,
ambele modificând, transformând aproape de nerecunoscut personajele, respectiv scriitura. Tatuajul iubirii de pe
gleznă crește asemenea vrejului de fasole și asfixiază viața tihnită a naratoarei, iar
literele se răsucesc la fel de năucitor și amprentează definitoriu scriitura, înăbușind-o
pe cea din prima parte a romanului pentru a obține un roman-tatuaj inedit în
partea a doua.
Dacă în romanul de debut se observă o căutare a vocii
narative prin căutarea iubirii, în „La Inimi” se remarcă bucuria
de a scrie regăsită prin bucuria de a iubi și de a trăi, prin mulțumirea față
de răsplătirea încrederii personajelor în iubire, în amânarea bolii, a
tristeții, a bătrâneții, a morții.
Un punct comun al romanelor publicate
până acum de Carmen Gheorghe este schițarea unui mini jurnal de roman la
finalul fiecărui volum, compus din titluri de cărți, melodii, filme care au
constituit fundalul, decorul unei perioade în care fiecare roman s-a construit,
fiind, cu siguranță, influențat de contextul în care a fost scris. Aceste mici
jurnale pot constitui puncte de interes, ghiduri de lectură cu rol în formarea
unei punți între autoare și cititori.
Scopul
romanului „La Inimi” este astfel de a crea legături între inimi, punți de
comunicare printr-un limbaj prietenos, optimist, de a deschide cititorilor
cămările inimii pentru a-și face provizii sau pentru a le risipi fără teamă –
într-o dublă perspectivă: a furnicii sau a greierului.
Delicata este povestea inimilor, ca o minunata dantela lucrata de Ilus, fragila si rezistenta, totodata, cu multa iubire in dotare…fina e mana care a scris, minunat sufletul autoarei, cum se semneaza ea, femeia –copil, cum a numit-o S., si prietena lui J. Ce de bucurii! Multumesc pentru tot!
RăspundețiȘtergere11. 04. 2017
21 si 16
Anonim