duminică, 11 iunie 2017

In doi iubirea dureaza

Durabila iubire, Ian Mc Ewan, Editura Univers, 2006, 263 de pagini

Colturi indoite: 13


Enduring love, 1997
Ecranizare- de Roger Michell.  2004


În doi  iubirea durează

“Cât de rapid se transformă extraordinarul în banal”


Personajul masculin e dintre cele plăcute de mine- scrie şi citeşte, iar perechea lui, frumoasă şi cititoare, duce pasiunea pentru Keats până la a căuta scrisori nepublicate, netrimise niciodată către Fany, ultima iubită. Cu numele ei, Clarissa, am cochetat şi eu când am scris "La Inimi", căci Carra, Carla, Clara erau în mintea mea de când vizionasem, tare demult, "Lunga vară fierbinte" cu Paul Newman, film în care se iubise cu blonda Clara. Clarissa ştiţi că este şi doamna care îşi cumpără singură florile pentru petrecere în primul aliniat din "Doamna Dalloway". Din nou Virginia Woolf, fantoma  mea violet cu buzunarele rochiei pline de bolovani…
Şi cum mă programasem la fizioterapie luna trecută, găsesc în recepţie o mică bibliotecă,  poate a doctorului Teofil Mija, în casa căruia se afla astăzi policlinica.  Cărticica maro avea un titlu de irezistibil, Iubirea durabilă, Durabila iubire.
Apropo de scrisori, Clarissa crede că “iubirea care nu îşi găseşte expresia într-o scrisoare nu este desăvârşită”. Ea îi scria bărbatului din viaţa ei, scriitorul Joe Rose, şi îi spunea cum dragostea lor e altfel şi mai presus decât oricare alta care existase vreodată (pag. 11). El nu reţinea decât faptele- era vorba de o femeie frumoasă care iubea şi dorea să fie iubită de un bărbat masiv, neîndemânatec şi chel, căruia abia dacă îi venea să creadă în norocul care dăduse peste el (pag.12).
“Trăiam de 7 ani un mariaj fără copii, dar plin de dragoste, în nordul Londrei, într-un bloc art deco. Ea- profesoară la universitate, studia şi corecta lucrări, făcea cam ce facem toţi. El- scria articole, cum spuneam.
…Şi nu citisem această carte când scriam “La Inimi”…ce mai potriveală...
Mc Ewan scrie aici pentru mine, să mă cucerească, fiindcă ştie că a dat greş cu “Ciment garden”, un alt roman care, făcând parte din lumi de violenţă, paranoia, incest- nu m-a convins. Aici însă e bun, e sensibil, e atent şi cu suflet. Descrierea de verde a frunzei de fag din pădure este universală şi, dacă aveţi vreme, daţi fuga la pădure, e încă verdele de mai, de început de vară, cum spunem şi ieri pe blog. E proaspătă ca  iubirea până în trei ani…
Atenţia la detalii este dusă până la explicaţia intonaţiei personajului Parry care vorbeşte întrebând. Adică face afirmaţii cvu intonaţie ascendentă:
-Clarisa e îngrijorată, i-am promis să vin să văd dacă eşti bine?
Cel puţin câteva semestre şi studenţii mei au vorbit întrebând. Azi e altă modă, am scăpat, trecând prin perioadele  cu “deci” la începutul frazei, apoi cu “păi” şi, în prezent, cu o combinaţie din fiecare, inclusiv câte unul care răspunde la o întrebare prin alta.
Romanul are structurată povestea în două părţi inegale. Este vorba de înainte şi după ziua întâmplării care declanşează naraţiunea. Autorul ne pregăteşte destul de mult, până pe la pagina 30, în vederea efectului acelei zile, dar chiar şi aşa, ce urmează e incredibil, oribil chiar.
Un balon cu aer cald se ridică singur, înăuntru e captiv un copil, iar şase oameni se agaţă să îl oprească, totul pare o joacă până când unul câte unul dă drumul la sfori. Inclusiv scriitorul nostru. Ultimul cade şi moare,  un doctor.
Apare de undeva un tînăr care se îndrăgosteşte de personajul nostru şi care, suferind de un sindrom necunoscut (denumit între timp Clerambault), îi afectează viaţa şi căsnicia lui Joe Rose până la a se despărţi de Clarissa. El îi va şicana cu iubirea lui, amestecată cu cea pentru Dumnezeu.
Cifra 2 îşi ia, începând de aici, rolul în primire- este vorba de etapele vieţii cuplului, două, înainte şi după accident, şi de  cele două dragosti (care o fi  pluralul de la dragoste?), a lor si a lui Parry pentru Joe.
Una dintre ele trebuie să fie cea durabilă, altfel...de unde titlul? De fapt, amândouă sunt, căci iubirea celor doi se regăseşte în final, ei se împacă şi adoptă chiar un copil, iar Parry, din ospiciu, continuă să fie fericit în psihopatologia lui erotică. “Una dintre cele  mai preţuite experienţe umane- iubirea- poate transgresa domeniul psihopatologiei.”
De ce ne emoţionează Ian, autorul, în cartea lui? Chiar şi acum, duminica de 11,  la câteva săptămâni după ce am savurat-o? Fiindcă desscrie verdele de frunză, fiindcă justifică slăbiciuni omeneşti, cum ar fi alcoolul şi frunzele  parfumate, luxuriante, aprinse şi inhalate care ajută omenirea să treacă lent la o stare de spirit mai bună,  lumina, care să deschidă sufletele pe măsură ce bătăliile publice şi private au să înceteze. Iar băutul este un act natural, un whisky bun cu apă curată îţi va lăsa neşifonat continuumul sticlos al sinelui ...pag. 201.
Fiecare frunză părea că emană o lumină proprie. Am vorbit despre puritatea culorii acesteia,a frunzei de fag primăvara, şi despre felul  în care îţi simţeai mintea purificată când te uitai la ele (pag.10).
Apoi- pentru că avem suspans, observăm treptat cum dragostea se diluează, cum el îşi dă seama că trebuie s-o salveze, că e singurul cărui “sarcina de a ne  aduce pe amândoi acolo de unde plecaserăm îmi aparţinea în întregime” (pag. 175).  
Citind aşa, ca un nebun, recitind pe sărite, la colţurile îndoite, descoperi noi înţelesuri, dar cea mai acută senzaţie este cea care îţi relevă cheia cărţii. La pagina 39 şi la 125 găsim explicit esenţa ei. “Eram un punct infim de căldură în imensitate.” Găsim cea mai frumoasă descriere a iubirii, contopire şi diluare, uitare de sine şi extaz.
-          “Împreună  am fost martorii unui lucru important.  Şi de aceea trebuie să ne ajutăm unul pe celălalt. Ceea ce înseamnă  că trebuie să ne iubim şi mai mult.
Mi-a tras faţa până aproape de a ei. Ştia că nu rezist unei asemenea înlănţuiri. Mă făcea  să simt că acolo este locul meu, că acolo îmi sunt rădăcinile şi că sunt binecuvântat… Totul era atingere şi suflare…stăteam întinşi atât de aproape că eram gură la gură amânând unirea ce ne lega cu atât mai mult datorită acestui preludiu.…întunericul de dincolo de pereţii dormitorului era infinit şi rece ca moartea. Eram un punct infim de căldură în imensitate...Nu vreau decât să te strâng în braţe.”
Iar mai încolo, disperarea- Închipuindu-mi că aş putea să o pierd pe Clarissa datorită morţii sau din prostia mea, am simţit o senzaţie de arsură în sus pe pielea spatelui…Trebuia să mă întorc urgent la Londra, să salvez iubirea dintre noi.
Luaţi-vă o cană cu ceai, o frunză verde de fag, întindeţi-vă lent într-o rază, pe iarba lui iunie şi citiţi. Lectura şi amorul, două plăceri esenţiale şi antitetice- le putem simţi simultan.
Iubirea durează toată viaţa şi nu numai, în doi, în toţi.
  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Ce ai sa te faci cand ii fii mare? Tot nepot la bunici ai sa ramai?

Scriitorul cu familia In casa bunicilor Ionel Teodoreanau era trimis iarna, cand ceilalti copii erau raciti. Aici cuvantul cheie ...