marți, 11 aprilie 2017

American Pastoral


American Pastoral, Philip Roth , Polirom, 2009, 557 pag.


“Nu trebuia decât să îţi faci datoria, zelos şi nebătut, iar viaţa de zi cu zi se transforma într- o poveste care se depăna clar şi limpede, o poveste de un calm profund…”(pag.564).
Traducere: Alexandra Coliban [1]
Colţuri îndoite[2]: 18
Subiect: familie şi copii în context social agravat


Vieţi şi fată pierdută

“…ea nu era în nici un caz acolo în pasaj, ci - deja înapoi la ţară, aici, în minunata zonă rurală din Morris County, care fusese îmblânzită de-a lungul secolelor de zece generaţii americane, se întorsese pe drumurile unduitoare, mărginite acum, în septembrie, de roşul şi cărămiziul ruşuliţei, de un belşug încâlcit de ochiul boului, splinuţă şi morcov sălbatic, un mănunchi enorm de flori albe, albastre, rozalii şi pupurii, care- şi încoronau artistic tulpinile prozaice, de toate florile pe care le învăţase să le recunoscă şi să le clasifice…, iar apoi, în plimbările lor  împreună, îl învăţase pe el, băiatul de la oraş, să le recunoască - vezi tati, cum are o cî-crestătură în vârful petalei?”-, cicoarea, sclipeţii, ciulinul, garofiţele sălbatice, dubravnicul, ultimele rămăşiţe de muştar sălbatic, cu flori galbene revărsându-se neabătut pe cîmpii, trifoiul, coada- şoricelului,  floarea-soarelui sălbatică, lucernă fibroasă scăpată de la vreo fermă din apropiere şi etalându-şi florile simple, movulii, guşa porumbelului, cu mănunchiurile ei de petale albe şi cu săculeţul umflat din spatele petalelor, pe care lui Merry îi plăcea să-l pocnească zgomotos în palme, lumânăricile ţanţoşe, ale căror frunze catifelte, ca nişte limbi, le smulgea şi le purta în interiorul bascheţilor- ca să fie ca primii colonişti, …iarba fluturilor, ale cărei păstăi delicate le deschidea cu grijă când era mică, ca să poată apoi sufla în aer puful  mătăsos, plin de seminţe, şi să se simtă astfel una cu natura, să-şi închipuie că era însuşi vântul cel nemuritor. ..În dreapta ei, cireşul negru, florile de câmp, pajiştile cosite. Sus pe dealuri, cornii. (pag. 572)
Se află aici o odă, o pastorală a tatălui faţă de copilul pierdut.
Am început cu “Pastorala…” şi cu evocarea personajului feminin principal, copila Merry.  Voi încerca să vă atrag uşurel între filele cărţilor, - de pe noptieră sau din raftul bibliotecii din oraş,-  să vă chem pe poteca vieţii femeilor iubite din cărţi, iubite şi pierdute. Sau nu.
            Nu voi povesti cartea, nici filmul, vă voi seduce cu trei idei.
1.Prima idee.
Dragostea lui Seymour Levov pentru natura magică , parte a viziunii sale bucolice, pastorale despre viaţă.
 Aţi parcurs deja citatul, sensibil şi emoţionant prin amănunt şi limbaj.
Pasajul de mai sus  este şi un gând de bineprimire pentru Florii, pentru încântătoarea existenţă delicată şi atât de trecătoare a florilor,  a acestor trecătoare iubiri de o oră, de o zi…
Dar şi despre copaci este vorba. Personajul masculin principal,  Levov, cumpără o fermă  şi devine proprietarul arţarilor din faţa casei. “În primii ani petrecuţi la Old Rimrock, Suedezul s-a tot gândit la copacii aceia. Copacii aceia sunt ai mei. Era buimăcitor să deţii copaci… În cel mai bun caz îi aveai în păstrare…
…ea condamna, din nou, casa de piatră pe care el o iubea, laolaltă cu arţarii pe care el îi iubea, arborii gigantici ce ţineau umbră casei şi care înveşmântau ceremonios în fiecare toamnă pajiştea cu o cunună aurie , în a cărei inimă atârnase el, odată ca niciodată, leagănul lui Merry”(pag. 447).   
2.A doua idee.
“Cine e pregătit pentru tragedie şi pentru incomprehensibilitatea tragediei? Nimeni. Tragedia omului nepregătit pentru tragedie- iată tragedia fiecărui om.”
Scriitorul spune povestea, se simte dator ca, după ce o caută,  să o ofere, chiar dacă este o dramă.
“Impresia iniţială e că povestitul o să te uşureze. Dar exhibiţionismul inerent unei mărturisiri nu face decât să agraveze suferinţa…A înţeles că nu avea ce să primească de la mine…S-a dus acasă cu povestea nespusă şi a murit. Iar mie mi-a scăpat. Dintre toţi oamenii de pe lume, el mi s-a adresat  mie, conştient de tot, iar mie mi-a scăpt tot (pag.121).”
Şi despre Istorie, cu circumstanţele sale. Iată.
“Istoria s-a întors agale pe dealurile astea izolate, şi, fapt neverosimil, a dat năvală, cu tot neprevăzutul ei, predictibil, în gospodăria ordonată a familiei Seymour Levov, lăsând-o complet vraişte. Oamenii concep istoria pe perioade lungi, dar ea e, de fapt, o chestie foarte bruscă”(pag.128).

3.Copiii noştri sunt alţii, nu sunt noi. Noi nu suntem copiii noştri. Nu suntem responsabili pentru viaţa lor. Îi  iubim şi le dăm drumul.    
“Fiica i-a deschis ochii tatălui ei. I-a dăruit vederea, posibilitatea de a vedea limpede ceea ce nu va fi niciodată regularizat, ocazia să vadă ceea ce nu poţi vedea.  Îşi dăduse seama că nu ne tragem unii din alţii, că numai pare că ne tragem unii din alţii“ (pag.571).
Familia din carte, din viaţă, a o are şi  pe Mama.
“Ea era o mare industrie specializată exclusiv  în iubirea faţă de familie. Suedezul simţea încă din copilărie că păşea direct în inima ei”(pag. 404).
           
Aceste sunt lucruri/gânduri/idei  pe care le ştim, Philip Roth ni le readuce scrise frumos în carte.
În sfârşit, să ne reamintim şi de preţuirea lucrurilor simple. Personajul scriitor  savurează cornuleţe la întâlnirea de 40 de ani de la absolvirea liceului şi îl citează pe Marcel  Proust. “Un simplu gest, scrie Proust, şi cuvântul moarte nu mai are nici un înţeles pentru el. Mâncasem toate cele şase cornuleţe, melcii de aluat tăvăliţi prin zahăr pudră, cu sulurile lor vârstate de scorţişoară şi puncte microscopice cu stafide mărunte şi nuci măcinate…”  (pag. 72).
Şi pentru că aici e vorba despre femei, fete şi mănuşi, era undeva şi o lecţie despre purtatul şi sensul mănuşilor din piele. Azi nu am găsit-o, dar era despre cele 12 perechi de mănuşi pe care femeile americance le  purtau - lungi  pînă la cot, mijlocii sau scurte pe încheietură, cu patru sau opt nasturi, mănuşi din piele de ied fabricate cu artă de croitori italieni.  Moda a fost actualizată de Jacky Kennedy dar evacuată definitiv de fusta mini…
Pierduta plăcere a purtării mănuşilor, străveche, iat-o…
“Tatăl lui Shakespeare era un mănuşar, ca şi tatăl lui sir Walter Scott, un mănuşar care nu ştia să-şi scrie numele. Chiar şi Romeo zice, în scena balconului, după ce Julieta îl strigă:
- Romeo, Romeo, unde eşti?
- De- aş fi mănuşă, eu, pe alba mână, ca să-ţi ating obrazul”. (pag. 481)

Ei, dragii mei, vă place?
Citiţi şi savuraţi!
Marţi, 12 aprilie 2017
Braşov




[1] Ecranizare: regia Ewan McGregor, 2016, cu  Ewan McGregor Jennifer Connelly Dakota Fanning
[2] Colţurile îndoite sunt ale paginilor în care  găsim pasaje cu emoţii aferente  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Ce ai sa te faci cand ii fii mare? Tot nepot la bunici ai sa ramai?

Scriitorul cu familia In casa bunicilor Ionel Teodoreanau era trimis iarna, cand ceilalti copii erau raciti. Aici cuvantul cheie ...